10 biler du ikke har sett på lenge
Ford Taunus
Taunus er et modellnavn som har eksistert lenge, allerede i 1939 dukket det opp for første gang. De fleste bilene vi har sett i Norge var dog bygd mellom 1970- og 1980-tallet. Bildet viser Taunus TC2 som ble produsert mellom 1976 og 1979, den ble da oppdatert og fikk modellnavnet TC3. Produksjonen ble lagt ned i 1983.
Fiat Uno
Fiat Uno gjorde entre i 1983 og hadde som mål å bli den mest solgte småbilen i Europa, noe den lykkes med i mange år. Selv i Norge ble Uno et vanlig syn på veiene, selv om mange av de rustet bort raskt. I 1994 ble den erstattet av modellen Fiat Punto.
Citroën BX
Citroën BX ble produsert mellom 1982 og 1994. Denne bilen klarte å gjøre et skikkelig fotavtrykk i bilhistorien. BX eksisterte i en rekke forskjellige utførelser og med et bredt spekter av motorer, fra 1,4 til 1,9 liter. En 16-ventilers motor kom i 1987 og var på hele 160 hester. BX hadde hydraulisk fjæring som tidligere var Citroëns varemerke.
Volvo 66
Den het DAF 66 i begynnelsen, men ble endret til Volvo 66 når DAF personbildivisjon ble kjøpt av Volvo. Volvo gjorde noen små endringer, blant annet økt vridningsstivhet og bedre deformasjonssoner. Den trinnløse automatkassen Variomatic førte til at modellen fikk klengenavnet " Reim-Johan ".
Saab 90
Saab 90 var en merkelig bil som man sjelden ser på veiene nå for tiden. Modellen var på mange måter en videreutvikling av Saab 99, men bilen fikk bakdelen fra Saab 900. Saab 90 ble produsert i Finland mellom 1985 og 1987, og ble produsert i drøyt 25 000 eksemplarer.
Peugeot 205
Peugeot 205 ble en super suksess og ble lagd i over fem millioner eksemplarer. En av nøklene til suksessen var bilens raske veiegenskaper, samt den anstendige prislappen. Den råeste versjonen 205 GTI med 122 hester har blitt et ekte ikon som begynner å bli ettertraktet samlerobjekt.
Skoda Rapid
Skoda Rapid var en liten coupe som ble bygd i daværende Tsjekkoslovakia mellom 1984 og 1990. Bilen hadde bare en 1,3 liters motor på 62 hestekrefter, men det faktum at motoren var montert bak gjorde at den vakte en del oppmerksomhet. Bilen har blant annet blitt kalt "fattigmanns-Porsche" og de eksemplarene som fortsatt finnes er ettertraktede.
Opel Ascona
Opel Ascona, som har fått sitt navn etter den sveitsiske byen Ascona, ble produsert i tre generasjoner og ble en suksess for den tyske produsenten. Den første kom i 1970 og modellnavnet var å finne helt frem til 1988, da ble den erstattet av Opel Vectra.
Toyota Starlet
Starlet var en liten bilmodell fra japanske Toyota som ble produsert i ulike generasjoner mellom 1973 og 1999. Den lille bilen ble populær i store deler av verden, takket være en lav pris og lavt bensinforbruk. I Europa ble det dog satt et spørsmålstegn ved sikkerheten og modellen ble byttet ut med Corolla.
Simca 1100
Simca 1100 hang med lenge, bilen ble bygd mellom 1967 og 1981. I lang tid var dette Frankrikes mest solgte bil, og selv her i Norge lokket den lave prisen mange kunder. Simca ble senere solgt til PSA-konsernet, som skiftet navn til Talbot.