31 ting å tenke på før du kjøper bruktbil
Innledende kontroll av bilen
1. Se etter bilens registreringsnummer på annonsebildene. Hvis du ikke ser det, og det ikke er med i annonseteksten, kan det være at selgeren ønsker å gjøre det vanskeligere for deg å sjekke opp bilen. Be i så fall selgeren omgående om registreringsnummeret.
2. Spør selgeren om følgende:
- Hvorfor skal du selge bilen? Dette kan gi indikasjoner på hvor fornøyd selgeren er med bilen.
- Hvor lenge har du eid den? Dersom selgeren har eid bilen i lang tid, har vedkommende lang erfaring med bilen og dens historikk.
- Hva vet du om bilens historikk, skader og lignende?
- Hvordan er dekkenes tilstand, og finnes det både sommer- og vinterdekk?
- Når ble siste service utført, og hvor?
- Finnes det servicebok og EU-kontrollskjema som underbygger målerstanden?
- Har bilen registerreim og vet du i så fall når den sist ble skiftet? Skal den skiftes om kort tid, bør du ringe et verksted for å få et tilbud slik at du vet hvilken kostnad du kan vente deg.
- Er årsavgift betalt? Fint om den er betalt.
3. Få informasjon om hvem som eier bilen ved å sende en sms med REGNR (mellomrom) og registreringsnummeret til 2282.
4. Last ned appen ”Sjekk bileier”. Der kan du f.eks. få informasjon om:
- Det finnes heftelser på bilen, noe som må løses av selgeren først.
- Når bilen har vært på EU-kontroll.
- Hvem eieren er.
- Om bilen er privatimportert, noe som skal gi lavere pris ettersom risikoen for manipulerte målere er større.
- Tilhengervekter.
- Antall eiere.
5. Bruk betalingstjenesten carfax.no – kan gi deg opplysninger om bilen har vært skadet eller stjålet, samt andre gode opplysninger om eieren. Vel investerte penger før kjøp.
6. I dag følger ubetalt gjeld på veiavgift, parkeringsbøter mm. bilen og du må selv kontrollere om bilen har noen slike heftelser. Det kan du gjøre på nettsidene til Brønnøysundregistrene. Det kan bli dyrt å la være, så sjekk for all del dette!
Fortsatt kontroll av bilen
7. Det beste er om bilen ikke har vært kjørt når du ser på den. Biler kan ha ulyder og egenskaper når de kaldstartes som du ikke hører når motoren er varm.
8. Se på eksosen. Helst skal du ikke se noen røyk, men lett damp en kald dag er normalt. Blå røyk ved start er et tegn på at det er problemer med motoren.
9. Test alle bilens funksjoner: lås, setevarme, elektriske vinduer, alle hastigheter på viften samt kulde/varme, takluke, speedometer og lignende. Dette er ting som ikke kontrolleres under f.eks. en EU-kontroll, så det er opp til deg som kjøper å sjekke det. Test også vindusviskerne og spylingen foran og bak. Ja, test alt!
10. Inspiser karosseriet. Nyanseforskjeller og variasjoner i lakken mellom to paneler indikerer at bilen er blitt omlakkert etter en skade. Se også etter bulker og rust, samt etter lekkasjer og skader under bilen.
11. Undersøk frontruten. Slitt? Da kommer du til å bli plaget med dårlig sikt. Steinsprutskader kan føre til at ruten sprekker og må byttes.
12. Se på dekkenes tilstand – har dekkene under 3 mm i mønsterdybde, er det på høy tid å bytte! Mønsterdybden skal være bra over hele sliteflaten. En skjevt slitt flate indikerer feil i hjulopphenget.
13. Sjekk at all belysning fungerer, både ute og inne.
14. Finnes alle nøkler til bilen? Det er tidkrevende å bestille en ny nøkkel og det koster flere tusen.
15. Finnes alle bilens dokumenter? Blant annet instruksjonsbok, kvitteringer, EU-kontrollskjemaer og servicebok. Sistnevnte kan noen ganger være elektronisk. Be i så fall selgeren om å logge inn og vise den – eller kontakt produsenten.
Under panseret
16. Oljepinnen. Se ikke bare på oljenivået, men også på oljens farge. Klarbrun olje indikerer fersk. Svart olje er normalt etter en tids bruk, men finn ut når den sist ble skiftet. Brun, melkeaktig olje og/eller klebrige avleiringer på pinnen – et tegn på at noe er galt! Be et verksted om å sjekke dette hvis du fortsatt er interessert.
17. Undersøk reimer og sjekk at de ikke har tørrsprekker.
18. Se etter lekkasjer. At det er fuktig er relativt vanlig, men lekkasje er ikke ok.
19. Kjølevæskens nivå og farge? Væsken skal være klar. Det finnes flere ulike farger i dag, f.eks. rød, grønn og blå, men felles for alle er at de skal være klare. Hvis det finnes sørpe eller kliss i kjølevæsken, kan det være olje som trenger inn.
20. Beholderen for bremsevæske. Lavt nivå kan indikere slitte bremser. Brunaktig væske kan bety at den ikke er blitt byttet på lenge.
Prøvekjøring av bilen
21. Slå av radioen slik at det er lettere å høre eventuelle ulyder.
22. Sjekk at ingen varsellamper lyser
23. Kjør på ulike typer veier helt opp til landeveisfart. Ubalanse i dekk kan komme i høyere fart og ulyder i girkassen finnes kanskje bare på det høyeste giret.
24. Sjekk trafikken rundt deg slik at det er trygt å svinge litt til venstre og høyre. Lytt etter svakt murrende lyder når du gjør dette – finnes det slike lyder, kan det hende at hjullagre må skiftes.
25. Ta en u-sving til venstre og høyre og lytt etter kneppende lyder som indikerer slitte drivknuter.
26. Akseler ordentlig gjennom alle gir. Det skal ikke forekomme ujevnheter eller rykk.
27. Du skal kunne legge inn girene uten skrapelyder eller tvang.
28. Clutchen skal ikke hugge eller vibrere når du slipper den opp.
29. Ta en bremsetest. Sørg for at du ikke har biler bak deg og kjør i 80 km/t på en rett vei. Hold lett i rattet, men vær forberedt på at bilen kan dra til en av sidene. Brems bestemt ned til stillestående. Hvis det kjennes som om bilen vil dra til en av sidene, kan det være nødvendig å se over bremsene. (Bilen kan dra noe til høyre hvis veibanen heller litt til høyre, noe den som oftest gjør.)
30. Kjør over fartsdumper eller mindre defekter i veien og lytt etter ulyder som varsler om slitte hjuloppheng. Enkelt kan man si at alle ulyder er noe som det er verdt å kontrollere før et kjøp.
31. La bilen stå med motoren i gang etter prøvekjøring og hør etter om den elektriske kjøleviften slår seg på slik at bilen ikke overopphetes.
Finn ut hva bilen er verdt!
Vil du vite hva en bil er verdt? Regnr.no har en fin tjeneste for dette. Du kan få et verdianslag her: www.regnr.no.