Beskytt bilen mot kulda – Dette bør du tenke på
Frostvæske
Frostvæsken inneholder glykol for at den ikke skal fryse og dermed forårsake skade på motoren eller kjølesystemet. Det er alltid en god idè å kontrollere at det er nok glykolinnhold, det kan du enkelt gjøre med en Glykoltester. Her kan også ditt Mekonomen verksted hjelpe deg. Er det for lite kjølevæske i systemet? Da kan det i så fall bli et problem å få opp varmen skikkelig i bilen. Fyll på og sjekk at det er riktig mengde.
Batteriet
Bilbatterier kan være følsomme for kulde, spesielt om de ikke er skikkelig ladet. Hvis du bare har kjørt mange korte strekninger med bilen kan det være på tide å lade opp batteriet slik at du er på den sikre siden. Husk at man ofte bruker mye strøm når det er kaldt, spesielt om man bruker en motorvarmer.
Olje
Ved lave temperaturer utsettes bilens oljer for tøffe belastninger. Dersom det er lenge siden du byttet olje og filter kan man regne med at smøringen ikke er optimal. Da kan det være en god ide å levere inn bilen på service før en langreise.
Spylervæske
Tåler spylervæsken et skikkelig kuldesjokk? Hvis blandingen ikke er korrekt, kan væsken fryse og du må kjøre med en skitten frontrute. I verste fall kan det bli skader på bilen dersom spylervæsken fryser. Dersom du vet at du har mest vann i beholderen kan du fylle på med litt konsentrert spylervæske.
Fukt i bilen
Fuktigheten i bilen kan gi dugg og is på innsiden av rutene. Prøv å ikke dra inn snø i bilen og bruk gjerne motor- og kupévarmer til å få bort fukten, det er det beste trikset. En tørkeball eller silica pose kan også sørge for et tørrere miljø.
Dørlistene
Dørene kan fryse fast når det er kaldt, noen ganger kan de faktisk sitte så hardt at du ikke kommer inn i bilen. Du kan forhindre problemet ved å smøre opp dørlistene med en silikonstift. Våre ansatte hjelper deg å finne det rette produktet for deg.
Drivstoff
Alt kan skje i vintertrafikken. Og skulle man bli sittende et sted kan det være behov for at bilen må gå på tomgang lenge for å holde temperaturen oppe i bilen. Har du da for lite drivstoff i tanken kan det raskt bli et mareritt. Vent derfor ikke til siste øyeblikk med å fylle drivstoff, men ha alltid minst halv tank. Å ha for lite drivstoff i tanken betyr også at man gir mye rom til fuktighet. I noen tilfeller kan det føre til problemer.