Da Geir Bratbak skulle få sin Tesla gjennom EU-kontroll, var han glad han sammenlignet ulike verksteder.
- Tilbudet fra merkeverkstedet var på over 50.000 kroner. Jeg kjører aldri en bil som ikke fungerer, så jeg tenkte at dette bare var noe jeg måtte betale, forteller Bratbak
Den periodiske kjøretøykontrollen (PKK) – også kalt eller EU-kontroll – er noe biler må gjennom annet hvert år. Nye biler trenger ikke EU-kontroll før fire år etter førstegangsregistrering.
Drøbakingen forteller at han er over gjennomsnittet bilinteressert, spesielt når det gjelder ulyder. Men mer om det senere. Med en like bilinteressert fetter gikk de to grundig til verks for å gå gjennom tilbudet og listen over reparasjoner
- Det viste seg at merkeverkstedet hadde lagt til deler som jeg ikke trengte å bytte ut.
Etter å ha mottatt tilbudet, sjekket Bratbak med et par lokale verksteder i nærheten av der han bor i Drøbak-området. Og ett tilbud tok Geir på senga:
- Tilbudet fra Mekonomen var nesten for godt til å være sant. Jeg tenkte at her er det noe som ikke stemmer. Siden de tok utgangspunkt i kontrollseddelen og det første tilbudet fra merkeverkstedet, forventa jeg at Mekonomen ville finne lignende eller nye ting som måtte utbedres, forteller Bratbak.
- Tvert imot mente Mekonomen at jeg blant annet ikke trengte å bytte den mest kostbare delen merkeverkstedet hadde foreslått, en såkalt «styresnekke». De sa ikke at den var perfekt, men den trengte ikke å erstattes. Fra å ha følt meg villedet og lurt, ble det til slutt en veldig positiv opplevelse for meg, fortsetter han.
Mekanikeren som tok imot bilen, Kay Biesenbaum, forteller at lignende tilfeller dukker opp fra tid til annen. Han påpeker at reparasjoner basert på vage tilstandsrapporter, eller kjappe diagnoser og pristilbud over disken, ofte blir kostbare for kunden.
- Vi avdekket raskt at problemet ikke var styresnekka, men noe annet og langt rimeligere. Vi kunne i teorien bare gått løs på reparasjonen uten en egen sjekk, men når det er snakk om 50.000 kroner, får det store konsekvenser.
Det hele endte med at Bratbak betalte omtrent 11.000 kroner for å få bilen EU-godkjent hos Mekonomen.
Helt ukjent er ikke Bratbak for Mekonomen. Han forteller at en noe spesiell interesse har ført til litt ekstra service ved tidligere anledninger.
- Jeg er ekstremt opptatt av å finne ulyder i bil. Eller det vil si: Jeg er veldig lite glad i knirk, knepp eller raslelyder generelt, så jeg gjør alt jeg kan for å få vekk lydene. Mekonomen har derfor hjulpet meg med å bruke et stetoskop for å identifisere lyder jeg mener jeg hører i bilen, humrer Bratbak.
- Det var nesten godt for psyken å få bekreftelse på at andre også hører ulydene og at det ikke bare var meg. Kona hører ingenting. Det er faktisk blitt så ille at kona har kjørt rundt og jeg har ligget i baksetet for å lytte etter ulyder.
Her kan du se hvordan mekanikerne i Mekonomen klarte seg da vi satte dem på prøve.
Selv om han har fått eksperthjelp fra Mekonomen tidligere, kjente Bratbak på en viss forutinntatthet på valg av verksted til EU-kontroll.
- Merkeverkstedet har jo all historikk på bilen så jeg trodde ærlig talt at de hadde mer kunnskap og at bilen lettere ville passere EU-kontroll der. Der tok jeg skammelig feil, innrømmer Bratbak.
Han oppfordrer andre i lignende situasjoner til å ikke si ja umiddelbart til det første tilbudet man får.
- Du trenger ikke å ha stor bilinteresse eller være noen ekspert for å gjøre dette. Gå gjennom tilbudet, sjekk på nettet og snakk med folk du kjenner.
Bratbak anbefaler på det sterkeste å hente inn ulike tilbud og sammenligne verksteder.
- Og velg gjerne Mekonomen, de kan jeg varmt anbefale, understreker han.