Dette betyr lydene fra bilen din (og slik kan du få hjelp)

Knirk, knirk, knirk ... Er du bekymret for hva bilen prøver å fortelle deg? Mekonomen hjelper deg å tolke ulyder fra bilen – og lydene trenger ikke å koste skjorta.

Hva er de vanligste ulydene fra bil, Emre Herman (32), mekaniker, teknisk leder, EU-kontrollør, kundebehandler og alt-mulig-mann i Mekonomen? 

- Kniiirk er nok den vanligste. Neida, men lyder som stammer fra bremser og hjullager er de aller vanligste lydene. Stabilisatorstag, bærekule og eksos er også høyt på lista, sier Emre.

Dette er de vanligste feilene. Men hvordan høres feil på bremser og hjullager ut? 

- Hvis det er pipelyd så kan det være nedslitte klosser, eventuelt støv eller stein hvis lyden er veldig høy. Dette fikser vi gjerne med en såkalt bremseservice med puss og smøring. Og feil på hjullager har gjerne en svak romle- eller brommelyd som øker med hastigheten, forklarer mekanikeren.

Emre har skrudd, mekka og lyttet til biler og kunder i Mekonomen siden 2010. Han er dermed godt kvalifisert til jobben med å tolke billyder, også de som kommer fra mennesker.  

- Mange kunder forsøker å etterligne lyden fra bilen. Det er ikke alltid så lett, men jeg synes det er veldig moro å prøve å tolke kundene. Alle har sin egen måte å beskrive billyder på, humrer Emre. 

Hvor god er Emre på å forstå bilens språk?

Se hvordan det gikk da han og våre mekanikere skulle tolke lyder: 

Ikke utsett verkstedbesøket

Kjenner du igjen noen av lydene i denne saken? Får du kanskje en klump i magen også? Emre tror mange bekymrer seg fordi de ikke vet hva feilen skyldes, og at de er redde for kostbare reparasjoner.

- Det er ikke så rart at folk ikke alltid forstår hva en ulyd betyr. Å tolke biler krever erfaring, sier Emre.

En grei huskeregel er derfor: Hører du ulyd fra bilen din, er det lurt å dra innom et verksted.

- Da slipper du å gjette og vi får avklart om det potensielt er noe farlig. Hvis man overser en ulyd så kan du ende opp med en større reparasjon på sikt. Feilen blir større og forårsaker andre feil igjen. Det koster ikke all verden å la oss høre på en ulyd og ta en sjekk av bilen. De fleste gangene betaler ikke kunden for en sånn sjekk engang, gitt at vi får jobben, sier Emre.

I Mekonomen skal kundene vite hva de får. For Emre betyr dette å gi god kvalitet til en rettferdig pris, og ikke minst, en god kundeopplevelse.

- Vi er fast bestemt på at kundene skal få en hyggelig opplevelse. Vi ser på kunden og ikke lommeboka til kunden, og vi kommer med løsninger. Min erfaring er at kunder er fornøyde hos oss fordi de får god hjelp uten at det koster skjorta. Samtidig er Mekonomen et stort og solid firma som folk føler seg trygge på å bruke. Og det er sånn det skal være.

Emre har lang erfaring fra bransjen og tolker de fleste ulyder, også fra en stadig grønnere bilpark. Hvordan er det å tolke elbilsk?

- Min erfaring er at det ikke er store forskjeller i lyder fra fossil- og elbiler. De har jo samme understell. Forskjellen er ulyder fra motoren i fossilbilene, sier Emre.

 

Så om du er usikker på bilens språk, kan du være trygg på at Mekonomen forstår hva bilen din prøver å si.

Bestill en verkstedtime på mekonomen.no, da vel!