Dette trenger du å vite om bremsene på bilen
De fleste moderne motorkjøretøy har hydrauliske skivebremser. Dette betyr at du bruker bremsepedalen til å bygge opp et trykk i bremsesystemet ved hjelp av olje. Ved bremsing presser oljen ut stemplene i bremsecaliperne, som i sin tur presser bremseklossene mot bremseskivene som sitter inne i hjulene. Det stopper rotasjonen og reduserer hastigheten.
I stedet for skiver har noen biler hydrauliske trommelbremser, vanligvis bak. De fungerer omtrent på samme måte, men det hydrauliske trykket presser i stedet bremsebåndene i bremsetrommelen for å bremse hjulet.
Bremser er forbruksvarer som må kontrolleres og byttes med jevne mellomrom. Å kjøre rundt med bremser som ikke fungerer optimalt, kan få katastrofale konsekvenser. Selv bremsevæsken må byttes noen ganger, da den kan absorbere vann og få lavere kokepunkt over tid. Vannet bidrar også til korrosjon i systemet.
- Bremsene er åpenbart Alfa og Omega. De må fungere optimalt. Det er viktig å sjekke at bremseklossene ikke er for slitte, og at skivene ikke har slått seg og fått ubalanser, sier Mikael Åkesson på Mekonomen i Karlshamn.
Hvordan kontrollerer man bremsene?
"Man kan ofte se skader når man ser på bremseskivene. Man kjenner det når man bremser. Hvis de er slitte så føler du at det rister i bremsepedalen ved bremsing. Det kan også merkes i rattet.
Ok, er det noe annet man bør kontrollere?
- Det er viktig at man også kontrollerer bremserørene med jevne mellomrom slik at de ikke er for gamle. Hvis de sprekker, forsvinner trykket i systemet og dermed bremseeffekten.
De fleste biler har nå for tiden blokkeringsfrie bremser - ABS. Hvordan sjekker man at dette fungerer?
"Den enkleste måten er å prøvebremse på et trygt sted. Brems så hardt som mulig og se om systemet aktiveres".
Om det skulle være slik at noe er som det ikke skal med bilens bremser, kan man få hjelp til å velge riktige deler hos Mekonomen?
– "Man kan jo aldri love 100 prosent, men gir du ditt registeringsnummer så kan vi hjelpe til med bremsene i 97 prosent av alle bilene, sier Mikael Åkesson.