Mange kjører med feil lufttrykk
Däckrazzia er et samarbeid mellom Energistyrelsen, Politiet, VTI, Dekkindustriens informasjonsråd, NTF og Bilprovningen i Sverige. Når de lot bilførerne undersøke dekkene sine, viste det seg at få folk regelmessig sjekket dekkene sine og det var mange som kjørte med feil lufttrykk. Det kan gi flere alvorlige konsekvenser.
Ruller tyngre
Når trykket i et dekk er for lavt, ruller det tyngre. Det gjør at drivstofforbruket og eksosutslippene øker. Dekket slites også raskere, ifølge Däckrazzia kan et dekktrykk som er 30 prosent lavere enn anbefalt halvere dekkets levetid.
- Når vi har kontroll på dekktrykket, gjør vi en miljømessig innsats og unngår unødvendig karbonutslipp. Hvis resultatene vi har sett på fjorårets dekkrazzia er representativt for hele bilflåten så er konsekvensen økt drivstofforbruk og for tidlig utslitte dekk, som for bilister betyr at verdier for hundrevis av millioner kroner forsvinner hvert år, sier Anders Hallberg ved Energistyrelsen.
Kan føre til ulykker
Å ha for lavt lufttrykk påvirker også trafikksikkerheten. Ved dårlig trykk i dekkene kan bilen bli vanskelig å håndtere ved manøvrering eller tung bremsing. I verste fall kan dette føre til ulykker.
For å sikre at du alltid har riktig lufttrykk bør du kontrollere dekkene regelmessig, minst en gang i måneden. Det er ofte informasjon om riktig lufttrykk for din bil i instruksjonsboken eller på innsiden av bilens tanklokk. Husk også på at det kan være bra å regulere lufttrykket under spesielle forhold. For eksempel bør bilen ha litt høyere lufttrykk hvis du kjører med tung last eller campingvogn.
Hvis du er usikker på hvordan dekkene dine er, kan du få hjelp fra et Mekonomens verksted.