Nå kan verdien på dieselbilen din synke
Dieseldebatten har blitt stadig mer intensiv i Europa. I mange byer snakkes det om forbud eller om miljøsoner hvor dieselbiler ikke kan kjøre. To eksempler er Oslo som først var først ute med et forbud og Stockholm der alt taler for at miljøsoner snart blir en virkelighet.
Det negative fokuset som dieseldrivstoff har fått den siste tiden har påvirket hvordan vi ser på våre biler. Ifølge en undersøkelse utført av YouGov på oppdrag av Blocket, sier bare 19 prosent at de ville velge en dieselbil om de skulle kjøpe en bruktbil i dag. Totalt 39 prosent sier at de ikke ville tørre å investere i dieselbil og 61 prosent mener at prisene på brukte dieselbiler vil falle i fremtiden.
Bruktbilmarkedet har allerede blitt rammet. Ifølge Blocket-undersøkelsen økte tilbudet av brukte dieselbiler med 12 prosent i 2017 sammenlignet med året før.
- Det er en reaksjon på at diesel, som lenge har mottatt avgiftslettelse som et miljøvennlig alternativ, nå har fått en skitnere status. Det begynte med avsløring av visse produsenters utslippsjuks og har blitt styrket av debatten rundt miljøsonene og dieselforbud. Vi tror at prisene vil fortsette å synke etter hvert som flere biler kommer på markedet, sier Daniel Östlund, bilekspert på Blocket Bil.
Imidlertid er Diesel ennå ikke død som drivstoff, i hvert fall ikke overalt. Daniel Östlund mener at dieseldrevne biler vil bli vanligere på landsbygda i fremtiden. "Utenfor storbyområdene er dieselbilen fortsatt et attraktivt alternativ, så jeg tror vi vil se en bevegelse av dieselbiler fra by til landsbygdene, sier han.