Spar frontruten - og slipp å skrape isen i vinter
Sikten kan reduseres med så mye som 65 prosent når man sammenligner en ny frontrute med en slitt. Det viser en svensk studie fra VTI, statens väg och transportforskningsinstitut. Frontruten blir utsatt for sand og partikler når du kjører med bilen, spesielt når man ligger for tett opp til et kjøretøy. Gamle og slitte viskerblader som sveiver over møkkete rute skaper også problemer.
Isskrapen slites
Under vinterhalvåret er isskrape et annet problem som forårsaker mange riper. En isskrape slites og jo sløvere kantene blir, desto hardere må man presse ned for å bli kvitt isen. Da presses også skitten som fins på rutene hardere mot glasset og kan forårsake riper. Derfor er det bra å bytte isskrape med jevne mellomrom.
Om du vil unngå å skrape i det hele tatt så finnes det "flytende isskraper”. Dette er et middel som sprayes på rutene og som på få sekunder smelter isen, selv når det er skikkelig kaldt ute. Hos Mekonomen finnes det ulike typer, alle garanterer at de verken skader miljøet eller bilen din.
Motor- og kupévarmer
Flere velger også å utstyre bilene sine med motor- og kupévarmer. Og her er det mange fordeler. Foruten at man slipper å skrape rutene reduserer den elektriske forvarmingen drivstofforbruket og reduserer slitasje på motoren. At man som kan sette seg i en varm bil er også både hyggelig og trafikksikkert.