Slik redder bilen deg når du mister kontrollen
Blokkeringsfrie bremser
I utgangspunktet har alle biler som selges i Sverige og Norge blokkeringsfrie bremser som standard. ABS, som står for Anti-Lock Braking System, har som formål å hindre at noen av hjulene låses og sklir på underlaget, uansett hvor glatt veibanen er. I visse underlag vil ABS gjøre bremselengden kortere, men hovedformålet med ABS er at styringen skal opprettholdes i alle situasjoner.
- Nesten alle har ABS-bremser, men det er for få som vet hvordan bilen reagerer når man bråbremser. Jeg synes alle burde ta seg tid til å teste bilen på et avsidesliggende sted for å bli kjent med bilen sin. Men vær nøye med å først kontrollere at du ikke har en bil bak deg før du tester bremsene, sier Magnus Blommé.
Antispinn
Anti-spinn-funksjonen sikrer at drivhjulene ikke spinner. Når systemet oppdager at drivhjulet roterer raskere enn de bør så reduseres gasspådraget til dekkene får feste igjen. Hensikten er å overføre kraften til det hjulet som har best grep, samt redusere på det/de som spinner. Antispinn er alltid aktivert, men det er på glatt veiunderlag under vinterhalvåret at man som fører legger mest merke til det.
En forhjulsdrevet bil reagerer med å kjøre rett frem om drivhjulene spinner. Det kan føre til ulykker, spesielt om du er i en sving. Om drivhjulene begynner å spinne på en bakhjulsdrevet bil kan bakdelen av bilen sladde og bilen kan snurre rundt ukontrollert, også med risiko for alvorlige konsekvenser.
- Antispinn er for det meste bra, men det kan også gjøre det verre om du for eksempel har kjørt deg fast i en snøhaug. Da kan det være en god ide å koble ut antispinn og heller “gynge løs” bilen. Ikke glem å gjenaktivere antispinnsystemet, sier Magnus Blommé.
Antiskrens
De ulike bilprodusentene har forskjellige navn for sine antiskrens-systemer, det vanligste er ESP - Electronic Stability Program. Funksjonen er der for å hjelpe bilen på riktig kurs hvis den holder på å få sladd.Systemet styres av en dataenhet som mottar informasjon fra ulike deler av bilen. I de fleste biler måles signaler fra ABS-bremsesensorene og en sensor i styringen som måler hvor mye førere styrer. Når informasjonen viser at bilen er på vei inn i en sladd reagerer systemet med å bremse et eller flere hjul og noen ganger minsker den også motorkraften. Alt går veldig fort, ofte rekker man som sjåfør ikke å reagere før "dramaet" er over. ESP hjelper deg å holde bilen stabil under kraftig bremsing, spesielt viktig da hjulene kan ha ulike veigrep, for eksempel ved flekkvis hålke.- Det er imidlertid viktig å ha klart for seg at et antisklisystem ikke klarer hva som helst. Du kan ikke kjøre for fort å stole på at teknikken skal redde deg. Om dekkene mister grepet så spiller det ingen rolle hvilke system du har, da finnes det ingenting å gjøre, sier Magnus Blommé.
Autobrems
Flere biler er nå utstyrt med et automatisk bremsesystem som stopper bilen når føreren ikke reagerer på hindringer foran eller bak på bilen. Systemene blir mer sofistikerte og det finnes nå versjoner som også reagerer på fotgjengere, syklister og dyr.- Dette kan redde liv hvis man som sjåfør skulle miste konsentrasjonen. Men man kan ikke slappe av og stole på at elektronikken gjør jobben. Ingen system er ennå perfekt, og det er fortsatt sjåføren som må ha ansvaret, sier Magnus Blommé.