Helårsdekk fungerer ikke i Norden
Klart det hadde vært praktisk å slippe å bytte hjul på bilen når våren kommer. Men det kan vi glemme, det nordiske klimaet stiller for store krav til dekk for at det skulle fungere. Her trenger vi sommerdekk på sommeren og vinterdekk på vinteren.
Den største utfordringen er forskjellen i temperatur. Et sommerdekk har en gummiblanding som fungerer optimalt ned til cirka fem plussgrader, i lavere temperaturer blir gummien for hard og mister mange av sine positive egenskaper. Veigrepet blir betydelig dårligere, selv når veibanen er tørr.
Lovlig på sommeren
Selv om piggfrie vinterdekk er lovlig å bruke på sommeren så er det ikke å anbefale. De er produsert for lavere temperaturer og de mister sin ytelse og slites raskere når det er varmt ute. Mange piggfrie vinterdekk har også dårligere egenskaper ved våt veibane, sammenlignet med sommerdekk.
– Det finnes ingen dekk som har egenskaper til å klare -35 grader til +35 grader. Det finnes naturligvis en grunn til at vi i Norge har vinter- og sommerdekk. De ulike sesongdekkene har egenskaper for å takle lave eller høye temperaturer for å beholde et godt veigrep, sier adm.dir i SFVF Bo Ericsson i en pressemelding.
Fraråder helårsdekk
Til tross for dette finnes det bedrifter som markedsfører det de kaller for helårsdekk. Og det her er dekk som øker risikoen for ulykker. Det får SFVF til å se rødt.
- SFVF fraråder kjøp av disse dekkene ettersom det risikerer sikkerheten på våre veier, sier Bo Erikcsson.