Slik velger kvinner og menn bil - og det er ikke som du tror
Den gamle myten om at kvinner velger biler utfra farge eller utseende kan vi nå avlive en gang for alle. I følge en undersøkelse som Carbuyer har gjennomført blant nybilskunder er det tvert imot mannen som i høyere utstrekning gjør følelsesmessige valg når de kjøper bil. Undersøkelsen sier at menn oftest tenker på design, prestisje og ytelse, og menn er 20% mer villig til å bilens farge avgjøre om det skal bli handel eller ikke.
Lar kostnader og funksjoner styre
Av de kvinnene som deltok i undersøkelsen oppga 40 prosent av dem at de ble påvirket av bilprodusentens omdømme. Kvinner er også 25-25 prosent mer trygge på å la drivstofføkonomi, servicekostnader og forsikringskostnader styre sine bilvalg. Dessuten legger kvinner mer vekt på kjøretøyets plassutnyttelse og praktiske funksjoner. Undersøkelsen viser også at kvinner nå står bak de fleste beslutningene om bilkjøp. Av de spurte mennene oppgir 50 prosent at deres partner tok del i beslutningen. Kvinner vil i større utstrekning ta beslutningen selv, her sier bare 39 prosent at de lar partneren være med å ta beslutningen.
Menn er bedre til å prute
Tross at undersøkelsen viser at kvinner generelt er mer gjennomtenkte og fornuftige bilkjøpere finnes det et område der kvinner fortsatt er i undertall: I følge undersøkelsen er det 20 prosent mer sannsynlig at menn lykkes forhandle seg frem til en bedre pris.
- Ja, undersøkelsen viser at det fortsatt er langt igjen før mange kvinner føler seg bekvemme med å gå til en bilforhandler og forhandle om prisen, sier Carbyers redaktør Stuart Milne.