Vinterværet kan gå hardt utover ditt bilbatteri
Hvorfor krangler egentlig bilbatteriet på vinteren?
– Det dreier seg ofte om at man bruker mer strøm enn man rekker å lade. Selve starten bruker mer strøm når det er kaldt, i tillegg setter vi ofte viften på for fullt og man bruker setevarmer og oppvarmede bilruter også videre. Et dårlig batteri kan fungere ganske greit under optimale forhold, men ved lave temperaturer klarer ikke batteriet å levere. Da kan man fort bli stående.
Hvordan merker man egentlig at et bilbatteri begynner å bli dårlig?
– Det er et vanskelig spørsmål. Noen ganger merker man at motoren går tyngre og at det tar litt lenger tid før den starter. På noen moderne biler får man en feilmelding dersom batteriet er dårlig.
Men om jeg ikke merker noe og vil være sikker før jeg drar på skiferie med familien – hva skal jeg gjøre?
– Jeg synes du skal dra til et Mekonomen bilverksted og be om å få testet batteriet. Viser det seg å være dårlig kan du bytte det med en gang. Noen av våre butikker har også måleutstyr og kan hjelpe med å funksjonsteste batteriet ditt.
OK, bra. Men hvordan unngår jeg å bli rammet av problemene i første omgang?
– Om du har kjørt korte strekninger under en periode kan det være bra å vedlikeholdslade batteriet. Selv pleier jeg å lade batteriet en gang i måneden, men det er fornuftig å gjøre det ennå oftere.
Men det er jo både tungt og vanskelig å løfte ut batteriet for å lade det.
– Nei, det trenger du ikke å gjøre. Batteriet kan stå i bilen. På mange moderne biler kan det faktisk forårsake mer trøbbel om man kobler ut batteriet. Det kan være nødvendig å programmere bilen for at den skal fungere igjen. Da er det best å dra til et verksted.
Finns det en enklere måte enn å måtte lade batteriet titt og ofte?
– Den enkleste løsningen er å installere en motorvarmer i bilen og samtidig velge en fast montert batterilader. Da har man alltid fulladet batteri, sier Marcus Lind.